NOORDHORN
VERKIEZINGEN, WEGSTREMMING en NIEUWBOUW RIJKSSTRAATWEG
28-02-2019
Ondanks de grote afwezige, de ZON, vanmorgen toch maar de benen gestrekt.
Op het verkiezingsbord bij de keerlus een nieuwe poster: Groen Links.
Bij de kanaalweg ter hoogte van de parkeerplaats van Koopman Transport een wegstremming vanwege de werkzaamheden aan de beschoeiing.
En zicht op de nieuwe woning van de fam. Wieldraaijer, fraai metselwerk inclusief de schoorstenen.
(jB)
Vrijdag 1 maart 2019
Uit ons raam!
Het wagenpark!
Het rad voor mijn ogen!
De gevel van Hummel Sr.
De zijkant van kavel A
De zijkant van Hummel Sr.
De achterkant van kavel A
De achterkant van de kavels C en D
DE BOOM van......!
Kavel A?
De achterkanten!
Waar wij zijn!
Otikon!
....met een tractor!
De hal van Kooi!
Het dak
Ook de vorderingen in beeld bij de nieuwe bedrijfshal van aannemersbedrijf Kooi, aan de Industrieweg.
De helpers van "Kode Profiel", specialisten in dit vak, versnellen de realisering van de nieuwe hal.
(jB)
KODE PROFIEL
De hal van Kooi
Tussen Kooi en Buist!
De hal van Buist!
Het werken aan de beschoeiing!
De BOOG
Het werken aan de beschoeiing!
Werkendam!
"Kijk toch omhoog....Sammy"
....
De tuin van INTERDAK
Het kappen...?
...der Kastanjes?
Verzonken in het landschap!
Spelen....en varen!
De achterkant!
Nu.......
........ onder de brug!
Tussen de bruggen!
30 DANK U!
Het veld met krokussen van Tillema!
Merkwaardig!
Het WITTE HUIS!
Hoe ziet de linkerkant er uit?
De straat raakt aardig volgebouwd!
Het RAD DRAAIT om je ogen!
De heren van De Wit
De omtijsting!
Het wagenpark!
1995 Spoorbrug Noordhorn

Zaterdag 2 maart 2019
Wat doen zij bij Hummel Jr.?
Met zijn tweeën......!
De heer Hummel Sr. komt even kijken!
Voor vandaag....
....voldoende!
Met veel sneeuw!
Pantoffels!
Om de deur heenkijken!

NOORDHORN
WITTE GANZEN van DE HAAN
....
Twee van de vier witte ganzen die vaak zijn te observeren op of bij het water van het Van Starkenborghkanaal tussen tafel- en spoorbrug. Soms wat verder weg richting Noordhorner Tolhek. Prachtige dieren, met de schittering van tegenlicht op het kanaalwater. De dieren zijn inmiddels geadopteerd door Midhorncorrespondent Jan Thijs de Haan die regelmatig verslag doet van de vorderingen die worden gemaakt bij de vervanging van de verkeers- en de spoorbrug.
JB
PIECKFIJN
Drie keer
4 maart 2019
Veel regen!
Het bord van Hummel Sr. heeft de gewoonte om te vallen!
5 maart 2019
Niet werken aan de kavel AHet gevallen bord...
....verder niets
Wieldraaijer!
De tulpen ....100 in de zak!
Een duidelijke zaak!
Het overzicht!
Een wagenpark!
6 maart 2019
Drukke zaken!
Bij de jongens van De Wit!De blauwe ramen van Hummel Sr.
Glas en kozijnen!
Brengen!
Sjorren!
Ook op het dak van de jongens van De Wit!
Hummel Jr. doet mee!
De blauwe kozijnen!
Frontaal!
7 maart 2019
Wieldraaijer!Kalf!
8 maart 2019
Wat doen zij aan de linkerkant van Hummels dak!
RUSTEN!...kavel A
Veel lawaai!?
7 maart 2017

Druk bij Afman
Frits Kooi van hot naar her!
Kavel D
Het gesprek van Bartel en Frits Kooi!
Het volle licht!
De EXTRA dakbedekking!
Er wordt aan gewerkt!
Bartel en Frits Kooi nog in gesprek!
EEN DEKEN VAN WARMTE!
Kavel A niets te doen....
rusten!
Zo ziet Hummel Sr. van achteren!
....en Wieldraaijer eveneens!!
De EXTRA DAKbedekking
De jongens van De Wit!
Achter bij Hummel Jr.!
Bij Wieldraaijer!
Hummel van achteren en ....
......de werzaanheden!
Terecht!
De jongens van De Wit!
DE voorgevel van Hummel Sr.!
Zou kunnen!
9 maart 2019
De trotse bezitter van kavel B
Hij beent wat heen en weer!
Zijn de grenzen van de kavels correct!
Hij praat ook met een voorbijganger met een hond!
Later ook met zijn vrouw op de fiets!
Zij overleggen met elkaar: "Kan het nu...het bouwen!
Zij weet het al!
Hij beent weer verder!
"Zijn de planken voor mij?"
Even later komt de eigenaar van kavel A in beeld...
let wel...
op zaterdag
Met de kinderschare!
Met de spade!
De zandbak!

Het karakteristieke spoorhuisje in Den Horn moet wijken voor verdubbeling van het spoor

FOTO ARCHIEF corné sparidaens
Eigenaar verliest bij RvS:
laatzste spoorhuisje gaat plat
KOOS BIJLSMA
DEN HORN De bewoners van het karakteristieke spoorhuisje in Den Horn trokken aan het kortste eind bij de afdeling recht-spraak van de Raad van State in Den Haag.
Dit laatste spoorhuisje aan de Hogeweg 14 moet wijken omdat ProRail het spoor daar wil verdubbelen.
Het pand staat in de weg.
Eigenaar Johan Hendriks (71) eiste dat hij en zijn vrouw er mogen blijven.
Die eis is afgewezen door de Raad van State.
Sloop van het pand is daardoor onvermijdelijk.
Omdat de bewoners medewerking weigeren, is de provincie vorig jaar een onteigeningsprocedure begonnen.
Tot voor kort zag het er nog naar uit dat het unieke pand kon worden behouden.
Provincie, ProRail en de voormalige gemeente Zuidhorn waren bereid om 260.000 euro op tafel te leggen om het pand via een vernuftig systeem 50 meter te verplaatsen.
In dat geval was het het spoorhuisje op een onderstel geplaatst om even verderop op een nieuw fundering te worden geplaatst.
Om verplaatsing mogelijk te maken, moest grond worden aangekocht.
Vlak voor de onderhandelingen over de aankoop van de grond begonnen, trok eigenaar Hendriks zijn medewerking schielijk in.
Dat terwijl hij daarvoor hemel en aarde bewoog om het spoorhuisje te behouden.
Wethouder Geertje Dijkstra-Jacobi van ruimtelijke ordening VZ Westerkwartier) spreekt van een treurige gang van zaken.
"Alle overheidsinstanties treft in dit geval geen blaam.
Die hebben fors hun nek uitgestoken om het pand onereind te houden".
Zelf speelde ze hierin drie jaar geleden nog een belangrijke rol.
Als gemeenteraadslid voor de VVD in Zuidhorn diende ze toen een montie in die raadsbreed werd omarmd.
In die motie werd de toemalige burgemeester Bert Swart opgeroepen alles in het werk te stellen om het spoorhuisje te behouden.
Volgens wethouder Dijkstra-Jacobi is het gissen wat de motieven van eigenaar Hendriks zijn om dwars te gaan liggen.
"Van de ene op de andere dag trok hij zijn medewerking in.
Omdat hij naar de rechter is gestapt wil hij geen instantie meer te woord staan".
Ook tegenover deze krant wil Hendriks geen commentaar geven.
Uit:
DAGBLAD v/h NOORDEN
Fanerweg gedurende 4 dagen dicht voor alle verkeer
grond- en asfalteringswerkzaamheden
Van maandag 25 maart 07.00 uur tot donderdag 28 maart 18.00 uur is de Fanerweg ter hoogte van de spoorkruising in Zuidhorn afgesloten voor alle verkeer.
BAM Infra voert deze vier dagen grond- en asfalteringswerkzaamheden uit aan de in aanleg zijnde spooronderdoorgang.
Om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is deze afsluiting noodzakelijk.
Omleiding
In afstemming met de provincie Groningen en de gemeente Westerkwartier wordt het doorgaand verkeer omgeleid via de provinciale wegen N388 en N355, via Grijpskerk en Noordhorn.
In afstemming met de provincie Groningen en de gemeente Westerkwartier wordt het doorgaand verkeer omgeleid via de provinciale wegen N388 en N355, via Grijpskerk en Noordhorn.
Gele borden ter plaatse geven de omleidingsroute aan.
De aan- en omwonenden van deze omleidingsroute informeren we per brief.
Vragen
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in het kader van het project Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden.
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in het kader van het project Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden.
Langestraat 9 en 11
De huizen zijn gesloopt voor een tunnel
De oude spoorbrug bij Noordhorn

8 maart 2019

10 maart 2015
Geen bijster mooi weer
10 maart 2019
Dus.......... 11 maart 2019
12 maart 2019
Wat zien ik op
12 maart! ?
....Met de dakbedekking!...de randen!
13 maart 2019
DAKBEDEKKING!
De rand van dit dak!
De tulpen!
Kavel A...niets!
De voortuin!
18 maart 2019
De voortuin!
Zwaar verkeer!
20 maart 2019
Het invoegen!
De VLOER!
2 huizen...reeds!
21 maart 2019
Er liggen 2 hopen...
........de eerste wordt verwijderd!
De mannen arriveren...
...zij gaan slopen...
......nu wordt het huis duidelijker!
De HOOP 1!
De afbraak!
De HOOP!
De afbraak!
Zij hebben de fotograaf in de gaten!
Ze beginnen bij de bovenste laag
De planken!
De buizen worden ontmant!
Op de laatste plank!
Pauze!
....het ontbijt!
AFWERKEN!
Bij WIELDRAAIJER!
Het restje van de eerste HOOP!
Bij WIELDRAAIER
Bij HUMMEL!
........zonder de stellage!
Altijd meestal
Ik denk altijd meestal
eigenlijk een beetje
soms zeg maar dat ik
min of meer en weet je
dat ik dan zus en zo
en af en toe dan voel
je snapt toch wel gewoon
wat ik hiermee bedoel
René Oskam
21 maart 2019
Het ondermijnen van de hoop!
Zij naderen ook dat slopen van de steigers!
Nog een ruk!
De schoorsteen rechts!
De opruimdienst is begonnen!
Zelfs de vrouw des huizes!
Op de steiger!
"Heb ik het toestel in de zak?
Waarachtig!"
"Och....... ik wacht wel even...
....toch.....
......Hij krijgt zijn zin meestal!
Richting Zuidhorn!
De fotografiedienst
DAKDIENST!
De vrouw des huizes!
Ook de opruimdienst bij Kavel D
Overleg!
22 mart 2019
Die SCHEVE lantaarn van Hummel Sr
De HOOP!
Geen HOOP meer!
De opruimdienst!
De opruimdienst bij kavel C
Wat wordt gehecht aan het dak van Wieldraaijer?
Op de wagen laden!
Was ist los!
Overtollige aarde bij kavel A
Inpakken en wegwezen.....
...als het echtpaar Blaauw ook voorbij is!
Richting Noordhorn!
Enige aarzeling valt te bespeuren!
Komt ze nog?
NOORDHORN
NIEUWBOUW
22-03-2019
Vanmorgen, op deze eerste echte voorjaarsvrijdag, nog wat foto's gemaakt bij de nieuwbouw aan de Rijksstraatweg.
Er werd bij Hummel steigermateriaal opgeladen, dat ruimt op. Bij kavel A (Kamminga) is overtollige aarde afgevoerd.
Het zichtbaarder maken van het nieuwe huis van Bert en Engly Hummel aan de Rijksstraatweg.
Bij de nieuwe woning van de fam. Wieldraaijer kunnen de steigers nog niet worden verwijderd...
JB
Met Cookinglife op de Wonen&Co beurs!

Elsje Offringa is aanwezig bij Wonen & Co dé beurs 2019met Lianne de Haan en Jasmijn Wever bij MartiniPlaza Groningen.
| |||||||||
|
Uit de proef die de provincie Groningen. ProTail, Arriva Nederland en Stadler tussen Groningen en Zuidhorn hebben uitgevoerd, blijkt dat Automatic Train Operation (ATO) geschikt is voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor.
ZUIDHORN ATO functioneert als een soort cruise control die de machinist ondersteunt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen.
De eerste bevindingen van de proef geven vertrouwen dat deze stap ATO dichterbij brengt om bij te kunnen dragen aan constanter en punctueler rijden.
Een week lang zijn er testen uitgevoerd met ATO.
De proefritten, die 's nachts hebben plaatsgevonden, zijn hebben veel data opgeleverd.
Er is veel geleerd van de eerste testen.
Dit is mooie eerste stap om op door te gaan.
De eerste bevindingen zijn positief.
De verwachting is dat ATO kan bijdragen aan constanter en punctueler rijden.
Hoeveel tijdswinst dit oplevert en in welke mate er ruimte is voor de inzet van extra treinen (dus capaciteitsuitbreiding) moet blijken uit vervolgtesten.
De vier betrokken partijen hebben aangegeven hiermee in de nabije toekomst verder te gaan.
Omdat het spoornetwerk op diverse plekken tegen zijn grenzen aanloopt, onderzoeken de samenwerkende partijen of deze innovatieve techniek geschilt is om in de nabij toekomst de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn.
Verder wordt nader bekeken of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen. omdat de treinen zuiniger, constanter en puntueler kunnen rijden.
ATO, met automatiseringsniveau 2, functioneert voor de machinist als een sooret cruise control ook wel automatische piloot.
De machinist blijft verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein,ATO is dus in deze vorm een hulpmiddel/
/ondersteuning voor de machinist.
Het is geen doel van de proef om de machinist te vervangen.
Uit:
WESTERKWARTIER
22 maart 2019
Opbergen!
23 maart 2019
Kavel A
24 maart 2019
Kavel D
Kavel C
Kavel A
Ik liep naar het raam en zag twee Blaauwtjes
25 maart 2019
De lantaarn staat nog scheef!
KAVEL A
Destijds

VERNIEUWINGEN!

26 maart 2019
Een ladder tegen het dak!
Wat is het nut?
Op kavel C wordt opgeruimd!
Dakpannen verwijderen?
Erop ..
.......en nu AL VERWIJDEREN?
Een gat gaapt ons toe!
Altijd boven de dakkappèlWat zijn er naast de jongen van De Wit?
Het tweede gat boven de
Opstapelen!
Misschien...ramen!
OVERGOOIEN!
Drie gaten in het dak!
Glijden!
Kegelen met de dakpannen op het DAK
27 maart 2019
Drie gaten in het dak!
De magnolia!
De BRUG!
Het rondje van de twee Kavels!
De ingang van Kavel B
Kavel C
De achtertuin van de heer Hummek Sr.De achterkant vanb C en D
Bij nader inzien!
Rondlopen bij Hummel Sr.
Bij Wieldraaijer!
De ramen en de panelen van Hummer Sr.
De aanbouw van de garage bij Wieldraaier!
De kas in de achtertuin van Hummek Sr.
Overzicht van Wieldraaijer!
Ook ramen aan de achterkant?
Frontaal
Tussen de twee Kavels!
De schuur en de kas van HummelSr.
De voorkant van Wieldraaijer!
Opzij!
Voor!
Bij de opening!
Het WITTE HUIS 27 maart 2019
19 maart 2014

DE TUNNEL

In de gracht van de borg Hanckema lag het lichaam. Groninger Archieven.1825
Moord in Noordhorn
Op 4 oktober 1822 was chrurgijn (heelmeester) Heslinga uit Zuidhorn met een zoon van borgheer Bindervaart van Hanckema op eendenjacht.
Zoekend naar een geschoten eend deden ze in de borggracht een lugere vondst: een vrouwenlichaam
NOORDHORN Het slachtoffer bleek de ruim zeventigjarige Aaltje Alles uit Noordhorn, die al dagen vermist was.
Toen op een ochtend de luiken voor de ramen van haar huis nog gesloten waren, vermoedden buren onraad.
Ze troffen haar niet thuis en ontdekten dat allerhande zaken misten.
Een zoektocht leverde niets op.
Op Aaltjes lichaam werd lijkschouwing en sectie verricht.
De wonden waren haar vermoedelijk bij leven aangebracht.
Kroos
Uit kroos in haar maag bleek, dat zij levend te water was geraakt en verdronken.
Vanwege sporen van geweld en diefstal werd een onderzoek ingesteld.
Getuigenverklaringen
De verdachte was ongeveer 28 jaar, klein van gestalte en met een pokdalig en 'schraal'gezicht,
Na de vlucht uit Noordhorn en Zuidhorn probeerde hij de gestolen waar te slijten in Groningen: hij verkocht oorijzers aan een zilversmid en bood een winkelier andere spullen aan.
Vlucht en aanhouding
Op een gegeven moment herkende de Groninger schoenmaker Hendrik Groos de voortvluchtige, omdat hij met hem in de gevangenis had gezeten.
Hendrik wist dat deze JAn Kwint daar uitgebroken was.
Jan vluchtte; Hendrik waarschuwde tevergeefs de autoriteiten.
Januari 1823 dook Jan op in Noord-brabant, waar hij een tweede dodelijk slachtoffer maakte.
Daarna vluchtte hij naar Hannover, om vandaar reichting Groningen te gaan.
Op 23 september werd hij bij de grens aangehouden.
Levensloop
Bij het proces ontrolde zich de gechiedenis van Jan Kwint,
Hij was geboren in Groningen als zoon van een metselaar die later soldaat werd.
Op tweejarige leeftijd overleed zijn moeder.
Vader was als ,ilitair veel afwezig; anderen moesten kleine Jan verzorgen.
In 1791 hertrouwde de vader; stiefmoeder verwaarloosdwe Jan, die geregeld op straat moest bedelen.
In 1806 werd hij soldaat in dienst van Napoleon.
Tijdens de veldtocht naar Rusland werd hij gevangen genomen.
In december 1814 desereteerde hij en daarna nog enkele malen.
Daarvoor werd hij in 1819 veroordeeld tot drie jaar 'kruiwagenstraf' een soort dwangarbeid geketend aanb een kruiwagen.
Na zijn ontsnapping leidde Jan Kwint een zwervend bestaan.
Aaltje was het
slachtoffer van
toevallige
omstandigheden
Met leugens, diefstal en moord voorzag hij in zijn levensonderhoud.
Op 14 april 1824 eindigde hij aan de galg op een schavot op de Grote Markt.
Toeval
Aaltje was het slachtoffer van toevallige omdstandigheden.
Jan zocht onderdak in Noordhorn en Aaltje, weduwe, had een 'slaapstee' en kon wel wat geld gebruiken.
Jan stal stiekem haar sieraden.
Toen zij het geld voor kost en inwoning vroeg, zei hij dat niet te hebben.
Aaltje zei te weten dat hij een desereteur was en dreigde hem aan te geven.
Daarop 'smoorde'hij haar geschreeuw.
Jan verklaarde dat ze nog leefde toen hij haar achterliet.
Door Albert Buursma
Bronnen: Cees Verhagen, Jan Kwint (Someren 2018)
Groninger Archieven,Toeg.141,
inv.nrs.2.5&6.84
Bij de brug Zuidhorn

28 februari 2017
27 maart 2019
Warmte voor de bewoners!Met twee man!
Van links naar rechts
...en maar meten
28 maart 2019
Op het dak van Hummel is iets ook pluis
Hij komt net binnen!
Lekkernij?
Drie nummer drie!
De laatste!
De opruimer!
De laatste en de ontbrekende pannen!
De woning van Hummel Sr.
Het voorbeeld van een dakhaas!
29 maart 2019
Hak is aanwezig voor Hummel!
Bespreking!
Dicht...op een paar pannen na!
Wat kan nu worden gemist!
Ze moeten nog gegraven leggen voor een kabel!
De rechterkant...!
Het graven
Er wordt driftig gewandeld!
...En het graven...
.....tussen door!
HAK!
Het graven!
Nog niet klaar!
Hij werkt aan de achterkant!
Kavel A
Ik kan het ook ingewikkeld!
Ik kruip tussen de twee schoorstenen!
De foute stellage!
De tuin van Hummel!
De achterkant!
Ook de achterkant met de garage!
De DAKHAAS!
De tuin van Hummel!
De garage van kavel D
Met de dakhaas!
De rechterkant van Hummel!
De linkerkant van kavel D
De achterkant!
Overzicht Noordhorn!
Hummel Sr.
WIELDRAAIJER
Graven door Hak
De tuin
Richting Zuidhorn!
De TULPEN .......100 in een zak!
Burgemeester Koos Wiersma bezoekt echtpaar Reimerink
ZUIDHORN Afgelopen woensdag 29 maart heeft burgemeester Koos Wiersma het echtpaar Reijmerink in Zuidhorn met een bezoekje vereerd.
De heer en mevrouw Reijmerink zijn in 1959 getrouwd en dat zet de teller dit jaar op maar liefst 60 jaar.
Hiermee vierde het echtpaar hun diamanten huwelijk en dat verdiende een bloemetje.
Ze waren zeer blij met het bloemetje en hopen nog vele trouwdagen samen mogen te vieren.
Onstuimige poetsdag op Molen Fortuna in Noordhorn
NOORDHORN Zaterdag 16 maart hebben twee leerlingen van het Gomaruscollege uit Groningen hun maatschappelijke stage gedaan op de Molen Fortuna te Noordhorn.
Samen met de aanwezige molenaars en andere helpers is er van alles gedaan om de molen op te knappen.
De heren kwamen meteen al voor een verrassing te staan; het opruimen van een paartje kauwen, dat via een losse plank boven in de kap was gekomen en daar een stapel takjes had gedeponeerd om een nestje te naken.
Anderhalve vuilniszak vol hebbem de jongens verwijderd.
Ondertussen werd er op andere zolders stof gezogen, gebezemd en de muren van spinnenwebben ontdaan.
Daarnaast stond er een pot bijenwas op een komfoortje op te warmen om over de kammen van de tandraderen gesmeerd te worden.
Vóór de start van het nieuwe draaiseizoen moest nog een 'probleempje' worden opgelast: het kruien, de wieken in de wind draaien, ging veel te zwaar.
Oorzaak was volgens molenaar Klaas Hekker dat het vet in de kruikuip zo sterk was vervuild, dat het geen smering meer leverde.
Oplossing: er uit halen en nieuw vet erin doen.
Makkelijker gezegd dan gedaan, er liggen planken over de 'goot' waar je moet zijn.
Gelukkig waren de leerlingen lenig en niet bang voor vieze handen of kleren.
Ook de kruineuten hebben ze van schone reuzel voorzien.
Tot de lunch was ongeveer de helft van dat werk gedaan en zelfs de kammen van het spoorwiel waren in de was gezet.
Helaas werd de wind later op de dag zo onstuimig dat de molenaar het kruien en verder werken in de kap niet meer verstandig vond.
De jongens hielpen nog wel de molen veilig in de ruststand te zetten.
Aankomende zaterdag gaan de vrijwilligers vanb de molen door waar ze gebleven zijn.
Nieuwe vrijwilligers mogen zich altijd melden.
De vier kavels :
A,B,C,D

LEEG!
Reacties
Een reactie posten