Doorgaan naar hoofdcontent

PENSIOEN van JAN THIJS DE HAAN

Ter gelegenheid van het PENSIOEN van Jan Thijs de Haan


Amsterdam 1- 10- 2005

Peter R. de Vries
Misdaadverslaggever
S.B.S. 6
Houtzagersrijge 44
2005 GR
Amsterdam

Aan de teamleden van het Lauwers College Grijpskerk
T.a.v. de Heer P. Hovinga
Reitsema Burchtstraat 4
9843BG
Grijpskerk

Betreft: Informatief bezoek betreffende verdwijning familie De Haan

Geachte Heer,

Graag richt ik mij tot u met het volgende verzoek. 
Op vrijdag 23 september namen uw team en genodigden afscheid o.m. van de heer J. Th. De Haan die gebruik maakt van de F.P.U.- regeling. 
Na dit afscheid is de heer De Haan uit Grijpskerk vertrokken per fiets naar zijn woonplaats Noordhorn waar hij alvorens zijn woning te betreden werd opgehouden door zijn buurman die informeerde naar het verloop van de afscheidsavond. 
Het commentaar bleek kort en krachtig, aldus beweert de buurman.

Het afscheid had niet beter kunnen verlopen en iedereen zou voor zichzelf een zodanig afscheid wensen. 
Hij uitte zijn dankbaarheid richting uitvoerenden en aanwezigen die er alles aan gedaan hadden van deze avond een succes te maken. 
De heer De Haan beëindigde het gesprek met zijn buurman met de opgetogen mededeling, dat hij nu in huis ging om de enveloppe met inhoud te openen. 
Hij had deze ceremonie uitgesteld tot dit tijdstip.

De buurman die nog even buiten rondliep was er na enige minuten getuige van dat in huize De Haan een uitbarsting van gejuich was te horen en het ontstane rumoer hield nog wel even aan de rest van avond. 
Echter de zaterdag erop bleef het angstig stil in en rondom het huis, althans dat stelde de buurman vast en al spoedig bleek dat het gezin De Haan met de Noorderzon was vertrokken.

Toen ik in kennis gesteld werd van deze gebeurtenis, besloot ik op zoek te gaan naar het antwoord op de vraag: 
“Wat is hun lot??!”
Na herhaaldelijk aandringen bij de buurman op meer details over De Haans ervaringen tijdens het bewuste afscheid, bleek hij zich te herinneren dat in een toespraak melding werd gemaakt van het lied: 
“Le cocq est mort” met het bekende ‘ki-ke-ri-ki’- geluid. 
Hopelijk zal deze passage niet een voorteken zijn geweest van de verdwijning van de familie De Haan. 
Ik stel mij dan ook voor een uitgebreid gesprek te voeren met deze spreker die uiteraard iets heeft uit te leggen.

Verder stel ik het op prijs een gesprek te voeren met de ex- collega die tot twee keer toe de heer De Haan een zoute haring voor de neus hield om deze vervolgens aan iemand anders te schenken.

Bovendien zou ik graag een gesprek voeren met de spreker die zijn toespraak achterstevoren meende te moeten uitspreken. 
Ook deze ex- collega heeft het een en ander uit te leggen.

Tenslotte zal er dan nog wat mij betreft een indringend gesprek kunnen worden gehouden met de pianist die zo op de loop over de toetsen ging bij het spelen van een lied, dat de heer De Haan het zingen bijna onmogelijk werd gemaakt.

Dan is er nog de enveloppe. 
Heeft daar iets ingezeten wat het lot van de familie De Haan heeft bezegeld? 
Ik hoop bij u op school de puzzel op te lossen en sluit niet uit dat ik opnamen van de gesprekken zal kunnen gebruiken voor een uitzending medio oktober, waarvan de exacte datum nog niet vaststaat.

Graag verzoek ik u in het kader van de vrije nieuwsgaring uw school open te stellen voor de voorbereiding van het programma en de oplossing van de mysterieuze verdwijning.

 Met de meest gepaste eerbied,

Uw misdaadverslaggever
Peter R. de Vries

J. Th.de Haan
Langestraat 3
9804 PE
Noordhorn


Aan de redactie van het dagblad Trouw
t.a.v. redactie Sport
Wibautstraat 131
1091 GL AMSTERDAM
Postbus 859, 1000 AW Amsterdam


Geachte heer / mevrouw,

Ik kan mezelf voorstellen. 
Mijn naam luidt : 
J. Th. de Haan. 
Deze naam op zich zal u niets zeggen. 
Echter, er verandert,  als u weet, dat ik een volle neef ben van  Foppe de Haan.

Hij sprak met mij op een kans op de gouden medaille voetbal volgend  jaar in China. 
In Nederland beloofde men hem ook de leiding te geven over het Nederlandse elftal, dat meedoet aan   de W.K. in Zuid-Afrika  in 2010.

Foppe kan met zijn Olympisch team 2008 mee doen  in 2010 in Zuid - Afrika.
Van Basten  is dan beschikbaar voor het elftal van Italie.
Foppe wist meer:
De coach van Polen zal blijven Beenhakker.
Rijkaard wordt benoemd  door Brazilie
Van Gaal wordt benoemd door Engeland
Cruyff wordt coach van Spanje
Rusland wordt geleid door Guus Hiddink
Portugal aast op Koeman
Van Duitsland is de leider Beckenbauer (Kaiser Fransz) en assistent Co Adriaanse
Van Schotland  de coach Advocaat
Tot de coach van Zuid-Afrika wordt benoemd Gullit wegens een wit voetje bij Mandela
Benoemd tot trainer van Argentinie wordt de heer W.A. van Buuren

Deze trainers hebben met elkaar gesproken. 
Samen  vonden  zij  het op den duur aardig
over te schakelen op korfbal. 
Helaas Foppe gaf de voorkeur voor kaatsen.
Dus het bleef bij voetballen
Als  Foppe als trainer  wereldkampioen wordt, wordt de cup uitgereikt door Balkenende.
Hij zal triomferen in  Kaapstad, waarlangs de V.O.C schepen voeren.
Deze  beker  zal    bekend zijn, niet als wereldcup, maar V.O.C. Cup

Mocht u bovenstaande willen plaatsen in de krant, dan hoeft u mijn naam niet  te
gebruiken.
Overigens weet u, dat Churchill in Zuid-Afrika begon als journalist
(oorlogscorrespondent), maar dat  ging niet  over voetbal, maar over  de strijd
tussen rednecks (khakis) , boeren en kaffers.

J.Th. de Haan                       

P.S:   Meer kans bij onderwijsredactie?

Reacties

Populaire posts van deze blog

JAN REIJMERINK, oud- leerling van de chr. mavo te Noordhorn

Jan Reijmerink is een oud- leerling Zijn vader, herinner ik me, was leraar van een HTS in Groningen. Later deed hij journalistiek, regisseren en schilderen. Hij zocht bij alle dingen.... iets wat hem in het vervolg zou bevredigen. Maar hij is nog steeds aan het zoeken en ontdekte, dat het zoeken hem veel voldoende gaf. Een veelzijdig man die alle dingen met veel plezier doet. Met bloemen in Zuidhorn vader en moeder! Met vader bezocht hij de tunnel in Noordhorn! JAN REIJMERINK Leerling op de school, waar ik leraar was, de christelijke mavo te Noordhorn. Ik zal de klasgenoten vermelden van JAN REIJMERINK, op wie ik erg gesteld was vanwege zijn uitgebreide interesse en inzet. Zijn vader trof  ik vaak bij de ouderespreekavonden. Hij was zelf ook leraar aan de HTS in Groningen. Ik heb bepaalde gedeeltes van Jan Reijmerinks site gekopiëerd. Ik zal de namen laten zien van de leerlingen, die met Jan in de vierde klas zaten in het jaar 1981 Biog

DE 'DRACHTSTER TRAM'

Uit: WESTERKWARTIER De 'Drachtster tram' reed na opheffing nog op speciale gelegenheden, zoals hier in 1973, dwars door de Tolbertstraat in Leek. Het goederenvervoer op die lijn werd in 1985 opgeheven. (Foto: collectie gemeente Leek)  De 'Drachtster tram' Vorig jaar zijn enkele ongebruikte stukken spoorlijn ten westen van de Paterswolde opgeruimd. Het waren de laatste restanten van de Drachtster tramlijn tussen Groningen en Drachten. regio De Drachtster tram (later goederenvervoer en bekend als Philipslijntje) deed meer dan '79 jaar dienst. De NTM is een afkorting voor de Nederlandse Tramweg Maatschappij, opgericht in april 1880 door twee Belgen.  In de daarop volgende jaren zou de NTM zich ontwikkelen tot de grootste vervoerder in de noordelijke provincies. Alleen al in Friesland had deze vervoersonderneming 175 kilometer stoomtramlijnen en 29 kilometer tracé voor de paardentram. Er was nog enige concurrentie bij plannen voor aanleg van de traml

KRAKKIE LOPEN bij de eerste CHBS

Het Noorderplantsoen De HBS die ik bezoek, ligt in de binnenstad vlakbij het Noorder plantsoen, dat wordt geflankeerd door de resten van een oude stadsmuur voornamelijk bestaand uit een lichaam van aarde, waar je halverwege via een trap kan afdalen en dan loop je recht de Grote Rozenstraat in.  Als het hard heeft gevroren is dat de plek waar we op af stevenen om de vijvers te bereiken in het plantsoen en dan is het feest.  Massaal wordt er over het ijs gelopen met zo’n honderd man naast elkaar heen en terug.  Op het laatst gaat het ijs onder de druk helemaal om hoog staan en het geluid dat het lopen vrijmaakt is imponerend.  Op die momenten bewijst het ijs zijn taaiheid, wel buigen, maar barsten, ho maar.  Het zal ook talloze natte pakken opleveren.  Zo bestaan in die tijd de pauzes uit een constante uitdaging van het ijs dat geen krimp geeft. Dus kan het gebeuren, dat iemand die een plekje achteraf zoekt onder de bomen aan de vijverkant verrast wordt door inzakkend i