Doorgaan naar hoofdcontent

De secretaressedag voor LAURA



Laura Feitsma- Reitsma


Jan,

Wat zal het rustig zijn. 
Niet meer opletten en op mijn hoede moeten zijn, zonder de opmerkingen van jou.

Je probeerde mij toch steeds op de kast te jagen, maar nu kan ik blijven zitten achter mijn bureau.  

Ja, de telefoon die gaat nog al eens.

"Mag ik meneer De Haan van u?"

Het spijt mij, maar die werkt hier niet meer!


Tot ziens en wij komen elkaar vast nog wel tegen op de fiets.

groeten
LAURA

LAURA
Kijk.. ze lacht zonder gevoel, 
Een onbereikbaar doel, 
Wordt er toch nog nagestreefd.
Dij.. de geur van grootse moed, stroomt nog door haar bloed, maar waarom..??
Haar naam is Laura, een hele lieve meid
Als ik in haar ogen kijk ben ik de weg heel even kwijt.
O Laura, een leven vol verdriet, al haar vrienden lopen buiten
Maar voor Laura geldt dat niet
Proef de smaak van haar gevecht, het is zo onterecht, maar daar legt zij zich bij neer
Hoor de stemmen in haar hoofd, waardoor ze weer geloofd, maar waarom..??
Haar naam is Laura, een hele lieve meid
Als ik in haar ogen kijk ben ik de weg heel even kwijt.
O Laura, een leven vol verdriet, al haar vrienden lopen buiten
Maar voor Laura geldt dat niet
Maar waarom is alles nu voorbij.
Laat het leven je nooit meer vrij
Haar naam is Laura, een hele lieve meid
Als ik in haar ogen kijk ben ik de weg heel even kwijt.
O Laura, een leven vol verdriet, al haar vrienden lopen buiten
Maar voor Laura geldt dat niet


In ’t groene land, in ’t stille land,
Waar paardebloemen groeien,
Daar leren ze plaatsnamen van de kaart.
’t Is Folkersma die daar voor hen staat,
Waar hij soms lispelt,
een kattestaart kwispelt
bij geografie.


Hij soms wel eens boos is
En toch ook heel loos is.
Bij geografie.

In’t  groene land, in ’t stille land,
 Waar paardenbloemen groeien
En jaarlijks geheid wordt door ruimtegebrek.
Wanneer is het eind daar, het wordt haast te gek.
Waar Oane steeds stencilt
Een les gecanseld


Maar die De Haan dan
Zoals die zwamt man




Op de dag voor de secrateresses zongen wij, Gerus Folkersma en Jan Thijs de Haan een AUBADE met het lied van Jan Smid:


LAURA 
in de deuropening van de secretaresse van het LAUWERS COLLEGE in Grijpskerk.
Het was bedoeld als een speciaal lied voor Laura Feitsma-Reitsma.

Laura zit op een stoel tussen Wassens en Stiksma

Bij een SINTERKLAASFEEST op het LAUWERS COLLEGE staan onder meer ook Reitsma en Jan Thijs de Haan






Reacties

Populaire posts van deze blog

JAN REIJMERINK, oud- leerling van de chr. mavo te Noordhorn

Jan Reijmerink is een oud- leerling Zijn vader, herinner ik me, was leraar van een HTS in Groningen. Later deed hij journalistiek, regisseren en schilderen. Hij zocht bij alle dingen.... iets wat hem in het vervolg zou bevredigen. Maar hij is nog steeds aan het zoeken en ontdekte, dat het zoeken hem veel voldoende gaf. Een veelzijdig man die alle dingen met veel plezier doet. Met bloemen in Zuidhorn vader en moeder! Met vader bezocht hij de tunnel in Noordhorn! JAN REIJMERINK Leerling op de school, waar ik leraar was, de christelijke mavo te Noordhorn. Ik zal de klasgenoten vermelden van JAN REIJMERINK, op wie ik erg gesteld was vanwege zijn uitgebreide interesse en inzet. Zijn vader trof  ik vaak bij de ouderespreekavonden. Hij was zelf ook leraar aan de HTS in Groningen. Ik heb bepaalde gedeeltes van Jan Reijmerinks site gekopiëerd. Ik zal de namen laten zien van de leerlingen, die met Jan in de vierde klas zaten in het jaar 1981 Biog

DE 'DRACHTSTER TRAM'

Uit: WESTERKWARTIER De 'Drachtster tram' reed na opheffing nog op speciale gelegenheden, zoals hier in 1973, dwars door de Tolbertstraat in Leek. Het goederenvervoer op die lijn werd in 1985 opgeheven. (Foto: collectie gemeente Leek)  De 'Drachtster tram' Vorig jaar zijn enkele ongebruikte stukken spoorlijn ten westen van de Paterswolde opgeruimd. Het waren de laatste restanten van de Drachtster tramlijn tussen Groningen en Drachten. regio De Drachtster tram (later goederenvervoer en bekend als Philipslijntje) deed meer dan '79 jaar dienst. De NTM is een afkorting voor de Nederlandse Tramweg Maatschappij, opgericht in april 1880 door twee Belgen.  In de daarop volgende jaren zou de NTM zich ontwikkelen tot de grootste vervoerder in de noordelijke provincies. Alleen al in Friesland had deze vervoersonderneming 175 kilometer stoomtramlijnen en 29 kilometer tracé voor de paardentram. Er was nog enige concurrentie bij plannen voor aanleg van de traml

KRAKKIE LOPEN bij de eerste CHBS

Het Noorderplantsoen De HBS die ik bezoek, ligt in de binnenstad vlakbij het Noorder plantsoen, dat wordt geflankeerd door de resten van een oude stadsmuur voornamelijk bestaand uit een lichaam van aarde, waar je halverwege via een trap kan afdalen en dan loop je recht de Grote Rozenstraat in.  Als het hard heeft gevroren is dat de plek waar we op af stevenen om de vijvers te bereiken in het plantsoen en dan is het feest.  Massaal wordt er over het ijs gelopen met zo’n honderd man naast elkaar heen en terug.  Op het laatst gaat het ijs onder de druk helemaal om hoog staan en het geluid dat het lopen vrijmaakt is imponerend.  Op die momenten bewijst het ijs zijn taaiheid, wel buigen, maar barsten, ho maar.  Het zal ook talloze natte pakken opleveren.  Zo bestaan in die tijd de pauzes uit een constante uitdaging van het ijs dat geen krimp geeft. Dus kan het gebeuren, dat iemand die een plekje achteraf zoekt onder de bomen aan de vijverkant verrast wordt door inzakkend i