Graag maak ik het werk van PIECK na!
Het begon met een illustratie van Pieck in Sil de Jutter.
Enkele werken heb ik toen nagemaakt met papier en kleurpotloden
Nog niet volledig in kleur!
Vaak in de sneeuw!
Momenteel ben ik bezig met een hof in Groningen.
Ik begin met potlood.
Als het op het papier staat, gebruik ik een Staedliner (pigment liner 0,6)
De duidelijke lijnen trek ik over...wat dan rest is een kleurpotlood/
Ik ga dus verder met kleurpotloden!
In ZWART en WIT!
In KLEUR...!
De echte foto!
Pelstergasthuis te Groningen......
........de tweede schoorsteen staat niet op de foto
Op 3 juni 2019 besloot ik enkele foto's te maken van het gebouw van de christelijke ULO.
Deze foto's heb ik gemaakt.
Welke foto's zijn het beste om in de stijl van PIECK te werken:
Deze school werd gebouwd voor de tweede wereldoorlog.
De eerste directeur heette MEINDERD DE VRIES.
Na de oorlog vertrok hij naar Sneek in Friesland.
Hij werd opgevolgd door HARM VISSER
De tuin werd gemaakt door Bennie Kok.
De grond werd gehuurd van HOLTMAN...dat betekende, dat het plein werd leeg gemaakt voor gras!
De eerste verdieping werd gemaakt door Bennie Kok met hout van de scheepsvloeren!
Het plafond gemaakt van beton.......om eventueel een uitbreiding mogelijk te maken
Vroeger lagen hier tegels tot met de parallelweg !
Bij de aanleg van de nieuwe weg werd door Bennie oude stenen van De Gast uit Zuidhorn opnieuw gebruikt.
De planten die worden verzorgd door de voorbuurvrouw!
Regelmatig heeft Bennie Kok de druivenranken geplaatst
Ook bij de ingang!
Het gebouw met de eerste verdieping..... gemaakt door Bennie Kok
Het plein is veranderd in een tuin!
Van verschillende kanten!
De achterkant!
Op het dak zijn panelen gelegd!
De vijver aangelegd door Bennie Kok
Het terras heeft hij gemaakt in de tuin!
Welke foto is het meest geschikt om een uitwerking te maken in de stijl van Pieck?
Uit:
WIKIPEDIA
Uit zijn mond
Het begon met een illustratie van Pieck in Sil de Jutter.
Enkele werken heb ik toen nagemaakt met papier en kleurpotloden
Nog niet volledig in kleur!
Vaak in de sneeuw!
Momenteel ben ik bezig met een hof in Groningen.
Ik begin met potlood.
Als het op het papier staat, gebruik ik een Staedliner (pigment liner 0,6)
De duidelijke lijnen trek ik over...wat dan rest is een kleurpotlood/
Ik ga dus verder met kleurpotloden!
In ZWART en WIT!
In KLEUR...!
De echte foto!
Pelstergasthuis te Groningen......
........de tweede schoorsteen staat niet op de foto
Op 3 juni 2019 besloot ik enkele foto's te maken van het gebouw van de christelijke ULO.
Deze foto's heb ik gemaakt.
Welke foto's zijn het beste om in de stijl van PIECK te werken:
Deze school werd gebouwd voor de tweede wereldoorlog.
De eerste directeur heette MEINDERD DE VRIES.
Na de oorlog vertrok hij naar Sneek in Friesland.
Hij werd opgevolgd door HARM VISSER
De tuin werd gemaakt door Bennie Kok.
De grond werd gehuurd van HOLTMAN...dat betekende, dat het plein werd leeg gemaakt voor gras!
De tekst op de school heette aanvankelijk CHR. ULO en werd na de mammoetwet "voor MAVO"....
....Bennie Kok heeft de oude naam als erenaam hersteld en werd "voor ULO".
Vroeger waren hier fietsenhokken voor de leerlingen!De eerste verdieping werd gemaakt door Bennie Kok met hout van de scheepsvloeren!
Het plafond gemaakt van beton.......om eventueel een uitbreiding mogelijk te maken
Vroeger lagen hier tegels tot met de parallelweg !
Bij de aanleg van de nieuwe weg werd door Bennie oude stenen van De Gast uit Zuidhorn opnieuw gebruikt.
De planten die worden verzorgd door de voorbuurvrouw!
Regelmatig heeft Bennie Kok de druivenranken geplaatst
Ook bij de ingang!
Het gebouw met de eerste verdieping..... gemaakt door Bennie Kok
Van verschillende kanten!
De achterkant!
Op het dak zijn panelen gelegd!
De vijver aangelegd door Bennie Kok
Het terras heeft hij gemaakt in de tuin!
Welke foto is het meest geschikt om een uitwerking te maken in de stijl van Pieck?
Anton Pieck
Anton Pieck
| ||||
![]() | ||||
Anton Pieck (1980)
| ||||
Algemene informatie | ||||
Volledige naam | Anton Franciscus Pieck | |||
Geboren | 19 april 1895, Den Helder | |||
Overleden | 24 november 1987, Overveen | |||
Land | Nederland | |||
Werk | ||||
Jaren actief | 1906-1987 | |||
Genre | illustraties, etsen en prenten | |||
Anton Franciscus Pieck
(Den Helder, 19 april 1895 – Overveen, 24 november 1987) was een Nederlands kunstschilder, tekenaar, etser en graficus.
Pieck is vooral bekend geworden om zijn romantische tekeningen met levendige taferelen uit een geïdealiseerd nostalgisch verleden en om zijn sprookjesbos in De Efteling.
Als boekillustrator kon Pieck zich meten met de grote Engelse voorbeelden uit de 19e eeuw en drukte een belangrijk stempel op het beeld van de wereldliteratuur in Nederlandse vertaling.
Piecks werk was ook populair op geboorte- en kerstkaarten, en nog steeds verschijnen elk jaar meerdere Pieck-kalenders.
Sinds 1984 staat in Hattem het Anton Pieck Museum.
WIKIPEDIA
Anton Pieck werd op 19 april 1895 geboren in Den Helder.
Al op jonge leeftijd kreeg hij tekenles:
Toen hij zes jaar was ging hij samen met zijn tweelingbroer Henri in de leer bij J.B. Mulders in Den Helder.
De tekenlessen wierpen snel vruchten af:
Anton Pieck won in 1906 – hij was toen tien – een prijs op een tentoonstelling van huisvlijt.
Als beloning voor zijn stilleven ontving hij vijf tubes waterverf en een fixeerspuitje.
In 1906 verhuisde het gezin naar Den Haag en werd het tekenonderwijs daar voortgezet.
Toen Anton Pieck 14 was, behaalde hij zijn eerste acte, op 17-jarige leeftijd zijn tweede.
Daarna was hij leraar tekenen.
Hij ging lesgeven aan het instituut waar hij zelf in de leer was geweest: Bik en Vaandrager.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Anton Pieck als sergeant gelegerd in Amersfoort en Den Haag.
De Amersfoortse tijd heeft diepe sporen nagelaten in het werk van de tekenaar.
Hij heeft het oude stadje in zijn vrije uren doorkruist en goed leren kennen.
Vele tekeningen en etsen uit die tijd zijn daarvan de stille getuigen.
In de laatste stad gaf hij tekenlessen aan soldaten.
In 1920 werd hij tekenleraar aan het Kennemer Lyceum te Overveen.
Naast zijn werk op school maakte hij in de tijd die hem overbleef zijn eigen werk.
Hij zou daar tot zijn pensionering in 1960 blijven.
Het verleden, vooral de 19e eeuw, inspireerde Anton Pieck.
Met de wereld waarin hij leefde heeft hij zich nooit ingelaten; als een romantische eenling in een jachtige samenleving stond hij buiten zijn tijd.
Met de wereld waarin hij leefde heeft hij zich nooit ingelaten; als een romantische eenling in een jachtige samenleving stond hij buiten zijn tijd.
Enerzijds kenmerkt zijn werk zich door een geïdealiseerd verleden, anderzijds leefde hij zich uit in de wereld van sagen en sprookjes.
Zijn werk zit vol humor; romantische ironie en humoristische taferelen leken Pieck op het lijf geschreven.
Hij bezat een onuitputtelijke bron van ideeën en had oog voor detail en nuances.
Hij bezat een onuitputtelijke bron van ideeën en had oog voor detail en nuances.
Het is indrukwekkend om te zien hoeveel werken de sympathieke kunstenaar heeft nagelaten.
Vrije weekenden waren dan ook schaars.
Pieck werkte zeven dagen per week, ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds.
Voor krant, radio en televisie had hij nauwelijks aandacht.
De vraag wat kunst is en voor wie en voor wat men kunst ‘maakt’ houdt mij niet bezig.
Ik vind het best als men argumenteert:
Dit is géén kunst, dat is wél kunst, maar het doet mij persoonlijk niets.
Ik wil mijn kunst best anders noemen.
Met grote bewondering heb ik het ambacht bij anderen leren zien, laat mij dan maar zo’n ambacht beoefenen, maar dan wel met vakmanschap en liefde voor het werk!
Reacties
Een reactie posten