Doorgaan naar hoofdcontent

THIE KATERBERG


Over de KATERBERGEN

Tekenen krijgen we van juf Katerberg
en dat vinden we helemaal niet erg.

Elke keer
treffen wij een goede sfeer,
want als geen ander weet zij met stoere heren om te gaan,
daarmee heeft zij inmiddels heel wat ervaring opgedaan.
Voetbalschoenen poetste zij rij na rij
en in het weekend kwam daar veel was bij.
Vuile voetbalbroeken, -shirts, en -kousen,
want de heren gaan op zaterdag rauzen.
Overal in de provincie staan de noppen in het veld,
maar het aantal wedstrijden heeft zij nooit geteld.
Tenslotte heeft ze een der mannen
naar een booreiland verbannen.
Daar kan hij het smerig maken
voorlopig staken.
De ander nam voor haar waar het koken,
toen plots de oudste onrust kwam stoken.
Hij wilde wel een berg beklimmen gaan.
Dus sprak zij: "Doe dat maar op de maan.
Je bent ook niet de jongste meer,
Wordt nu maar eens een heer".
Al voor dit geluid kon verstommen,
was de eerste berg al beklommen.
Vind je het erg",
sprak pa Katerberg.
"Dit smaakt naar meer.
We gaan nog naar meer.
We gaan nog eens weer.
Compleet met touwen, haken en katrollen
gingen de Katerbergen met bergen dollen.

Terwijl heel 't Alpenland onder hun voeten dreunde.,
Zat mevrouw Katerberg in huis en kreunde:
"Wat moet ik toch beginnen,
als zij de Mount Everest willen beklimmen?
Zover is het gelukkig nog niet gekomen.
Het blijft nog wat bij dromen.
Straks als het nieuw gemeentehuis is afgebouwd,
wordt hen een der muren als klimmuur toevertrouwd.
Men kan dan van het verre einde en het westen
hen bezig zien die muur daar uit te testen.
De brandweer heeft het vangnet steeds paraat,
zodat het straks toch heel wat kalmer gaat.
(wijs: het smurfenlied)
Waar komen jullie toch vandaan?
Wij zijn even klimmen gaan,
Hebben jullie ook een pikhouweel?
Ja, daar werken wij mee veel.
Doen jullie iets wat wij niet durven?
Ja, want wij zijn dus bergsmurfen.
Gebruiken jullie ook een touw?
Ja, dat moet wel van mijn vrouw.
Zijn jullie ook bang om uit te glijden?
Nee, echt niet, wij zijn geen meiden.
Hebben jullie veiligheidsklemmen?
Ja, dat is om de val te remmen.
Zijn jullie op zo'n berg ook bang?
Nee wij niet, we zijn een man.
Krijgen jullie van 't klimmen ook een kik?
Nee, maar we kennen wel de hik.
Zijn jullie wel eens uitgegleden?
Nee, want we klimmen niet naar beneden.
Poten jullie op de top een vlag?
Ja, als het van ons moeders mag.
Gaan jullie op de top ook slapen?
Nee, want je kunt daar zelfs niet gapen.
Hebben jullie ook een zuurstoffles?
Ja natuurlijk, reken maar van yes.
La, la, la, la, la, la, la, la, enz.
(wijs: In Holland staat een huis)

Uit:
De revue van Grijpskerk


Advies van Alies:

Verslaafd aan Boeken

Wat weinig mensen weten is dat ik een enorme (kinder)boeken "gek" ben en door de jaren heen heb ik mooie en diverse boeken verzameld. De zolder is omgetoverd tot een heuse bibliotheek waar ik soms uren zit te lezen en te genieten van mijn verzameling.

Het begon allemaal op de lagere school De Windroos in Zuidhorn. Kleuterjuf Folkertsma heeft veel voorgelezen uit Jip en Janneke, maar dat kan ik me eigenlijk niet zo goed herinneren. Wel toen meester van der Veen uit “Koning van Katoren” voorlas, een jeugdboek van Jan Terlouw uit 1971. Het gaat over zeven opdrachten die de 17-jarige Stach moet vervullen om de nieuwe koning van het fictieve land Katoren te worden. Vanaf dat moment ben ik gaan lezen, urenlang. En naast lezen dus ook verzamelen.

“Ronja de Roversdochter” is zo’n kinderboek die je echt een keer gelezen moet hebben. Een fantasyverhaal uit 1981 van Astrid Lindgren. Het gaat over Ronja, de dochter van een roverhoofdman die Birk het zoontje van haar vaders aartsrivaal ontmoet. Aanvankelijk haten ook Ronja en Birk elkaar, maar al snel sluiten ze vriendschap. Ronja's vader verbiedt haar met hem om te gaan. Dan moet Ronja kiezen tussen Birk en haar ouders. Onlangs heb ik het boek weer gekocht bij Van Kooten voor maar 2 Euro en inmiddels weer uitgelezen.

Ik begon te puberen en dat was duidelijk te merken aan het genre wat ik toen begon te lezen. Ik raakte verslind aan de boeken van Virginia Andrews, een Amerikaanse romanschrijfster. Ik had de Melody reeks nog niet uit of begon aan de Ruby serie. Veel boeken van Virginia hebben te maken met familiegeheimen en verboden liefde en dat vond ik natuurlijk super interessant. Haar bekendste boek is Bloemen op Zolder. Een verhaal over vier kinderen die op de zolder van hun fanatiek-religieuze oma worden verstopt.

Als jong volwassene ontdekte ik spannende boeken. Met als favoriet Patricia Cornwell, een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen. De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Echt zeer leerzaam.

Maar de romantiek bleef terugkomen in mijn boeken en dat is nooit meer weggegaan. En hierin viel Jane Austen op (1775 – 1817). Zij was een prominente Engelse romanschrijfster van wie het werk nu deel uitmaakt van de westerse literaire canon. Haar realisme, bijtend sociaal commentaar en haar gebruik van de vrije indirecte rede, een tot dan toe weinig gebruikte stijlfiguur, hebben ervoor gezorgd dat ze een van de meest gelezen en meest geliefde schrijvers in de Engelse literatuur is geworden (even Wikipedia als hulplijn ingezet).

Ik heb Pride & Prejudice van Austen tig keer gelezen en tig keer alle versies gezien (vooral de versie met Keira Knightley uit 2005). Met (van mijn kant gezien) grote interesse voor Mr. Darcy. Hoe gaaf was het dat Mr. Darcy terugkwam in de Bridget Jones boeken en films.

Niets is lekkerder dan uren struinen op een boekenmarkt of in een kringloopwinkel. Vaak ben ik kritisch en wil ik perse een gloednieuwe versie en ben ik te vinden in de boekenwinkels.

Toen de kinderen klein waren ging ik nauwelijks naar de bibliotheek want ik had mijn eigen op zolder. Elise, Andries en Sander konden naar hartelust een boek uitkiezen en las ik voor uit bv “Otje” en “Puk van de Petteflet” maar ook niet te vergeten uit het dikke rode Sprookjesboek met bekende sprookjes van Grimm, Perrault en Andersen. Naarmate ze ouder werden, hield het voorlezen op maar gelukkig heeft het z’n vruchten afgeworpen. Mijn kinderen lezen graag!

Het is nu Boekenweek! Advies van Alies is: neem de tijd om weer eens te gaan lezen, neem de tijd om als volwassene bv een mooie kinderboek te lezen en neem de tijd om eens rond te neuzen in de bibliotheek. Lezen verrijkt je lezen, brengt je tot nieuwe inzichten, geeft je rust en afleiding. Ook helpt het je om sociaal te functioneren, je kunt je namelijk beter inleven in een ander, je kan meer begrip opbrengen voor de ander en je legt makkelijker contact (is allemaal bewezen).

Alies

Reacties

Populaire posts van deze blog

JAN REIJMERINK, oud- leerling van de chr. mavo te Noordhorn

Jan Reijmerink is een oud- leerling Zijn vader, herinner ik me, was leraar van een HTS in Groningen. Later deed hij journalistiek, regisseren en schilderen. Hij zocht bij alle dingen.... iets wat hem in het vervolg zou bevredigen. Maar hij is nog steeds aan het zoeken en ontdekte, dat het zoeken hem veel voldoende gaf. Een veelzijdig man die alle dingen met veel plezier doet. Met bloemen in Zuidhorn vader en moeder! Met vader bezocht hij de tunnel in Noordhorn! JAN REIJMERINK Leerling op de school, waar ik leraar was, de christelijke mavo te Noordhorn. Ik zal de klasgenoten vermelden van JAN REIJMERINK, op wie ik erg gesteld was vanwege zijn uitgebreide interesse en inzet. Zijn vader trof  ik vaak bij de ouderespreekavonden. Hij was zelf ook leraar aan de HTS in Groningen. Ik heb bepaalde gedeeltes van Jan Reijmerinks site gekopiëerd. Ik zal de namen laten zien van de leerlingen, die met Jan in de vierde klas zaten in het jaar 1981 Biog

DE 'DRACHTSTER TRAM'

Uit: WESTERKWARTIER De 'Drachtster tram' reed na opheffing nog op speciale gelegenheden, zoals hier in 1973, dwars door de Tolbertstraat in Leek. Het goederenvervoer op die lijn werd in 1985 opgeheven. (Foto: collectie gemeente Leek)  De 'Drachtster tram' Vorig jaar zijn enkele ongebruikte stukken spoorlijn ten westen van de Paterswolde opgeruimd. Het waren de laatste restanten van de Drachtster tramlijn tussen Groningen en Drachten. regio De Drachtster tram (later goederenvervoer en bekend als Philipslijntje) deed meer dan '79 jaar dienst. De NTM is een afkorting voor de Nederlandse Tramweg Maatschappij, opgericht in april 1880 door twee Belgen.  In de daarop volgende jaren zou de NTM zich ontwikkelen tot de grootste vervoerder in de noordelijke provincies. Alleen al in Friesland had deze vervoersonderneming 175 kilometer stoomtramlijnen en 29 kilometer tracé voor de paardentram. Er was nog enige concurrentie bij plannen voor aanleg van de traml

KRAKKIE LOPEN bij de eerste CHBS

Het Noorderplantsoen De HBS die ik bezoek, ligt in de binnenstad vlakbij het Noorder plantsoen, dat wordt geflankeerd door de resten van een oude stadsmuur voornamelijk bestaand uit een lichaam van aarde, waar je halverwege via een trap kan afdalen en dan loop je recht de Grote Rozenstraat in.  Als het hard heeft gevroren is dat de plek waar we op af stevenen om de vijvers te bereiken in het plantsoen en dan is het feest.  Massaal wordt er over het ijs gelopen met zo’n honderd man naast elkaar heen en terug.  Op het laatst gaat het ijs onder de druk helemaal om hoog staan en het geluid dat het lopen vrijmaakt is imponerend.  Op die momenten bewijst het ijs zijn taaiheid, wel buigen, maar barsten, ho maar.  Het zal ook talloze natte pakken opleveren.  Zo bestaan in die tijd de pauzes uit een constante uitdaging van het ijs dat geen krimp geeft. Dus kan het gebeuren, dat iemand die een plekje achteraf zoekt onder de bomen aan de vijverkant verrast wordt door inzakkend i